jueves, 24 de marzo de 2011

les tardes a Rigeard amb l'escola

Aquesta setmana passada ha estat la primera setmana que la Vinyet i la Bruguers han passat la tarda al Centre de loisirs de Rigeard amb l'escola, un centre d'activitats pedagògiques a les afores de Chartres, situat en un lloc privilegiat al costat del riu Eure; es tracta d'una gran esplanada verda on els nens i nenes poden disfrutar de valent!





La proposta que presenta el centre de loisirs de Rigeard juntament amb l'escola Paul Fort, te´ com a principal objectiu que els nens aprenguin i experimentin fora de l'aula en ple contacte amb la natura i també amb animals, en concret cavalls i ponis.
A Rigeard treballen en petits grups i en tres contextes ben diferents segons el dia: la cura del cavall i del poni, la seguretat vial en bicicleta i l'artesania en mosaïc.

La cura del cavall i el poni
En aquest taller els nens es troben en grups de sis, a cada nen li assignen un cavall o un poni en funció de la seva alçada i massa corporal, a la Bruguers i la Vinyet curiosament els van assignar en Casimir, un poni petitó petitó...però molt sofert i content d'estar amb nens.
Aquest és en Casimir!



L'educadora d'aquest espai els hi ha ensenyat les normes bàsiques per tal que no prenguin mal ni nens ni ponis! els ha ensenyat a fer moviments sobre el cavall per agafar confiança tan amb ells mateixos com amb el cavall, han après també quin són els diferents estris que s'utilitzen en la cura d'aquests animals, com per exemple els diferents tipus de raspalls, la sella i els estreps. Han après què mengen  i com fan les caques! fins i tot n'han trepitjat alguna! l'han tret a passejar, i el què és més important, en aquesta activitat tots el qui hi hem assistit hem après i constatat que cavalls, ponis i nens s'entenen perfectament i que és una activitat fantàstica per tots, per relaxar-se i aprendre a comunicar-se amb un animal, tot millorant la confiança del nen i dotant-lo de responsabilitat, en fi...que s'ho passen súper!




La seguretat vial
En aquest espai es tornen a posar el casc, però aquesta vegada el casc de bici! tots, sovint fem sortides amb família amb bicicleta però també és veritat que en la majoria dels casos són sortides en vies verdes o en carrils bici on el perill és gairebé inexistent, aquí a Chartres però com a molts llocs del nord d'Europa la gent habitualment es desplaça en bicicleta, així que és molt habitual trobar-se grapats de nens anant a l'escola de bon matí amb bici, o l'oficinista que va a treballar amb mitges i bici! o l'avi o la iaia (que no són pocs!) que van a fer la compra amb bici!!!
Doncs bé, en aquest context és molt important que els nens coneguin les normes bàsiques de seguretat vial i d'això és del què tracta aquest taller. Donen una bici i un casc a cada nen, els preparen un circuit tancat amb tot de senyals de stop, direccions obligatòries, rotondes, cedius el pas....i apa a pedalar!





El mosaïc
En aquest espai es tracta que els nens es concentrin i comencin i acabin una activitat "comme il faut",  córrer, saltar i brincar està molt bé sobretot quan alhora també es combina amb activitats sedentàries i que requereixen concentració i atenció, imprescindible al llarg de la vida per tal de treure el màxim profit de tot l'ensenyament.
L'activitat escollida en aquest cas és la de fer un mosaïc amb la inicial del seu nom al centre d'una planxa de fusta. Aquí l'educadora els mostra com han de col.locar totes les minúscules peces per tal que al final es reconegui que allà al mig hi ha una lletra! sembla fàcil però no ho és!! cal deixar l'espai just i necessari per després fer el ciment i col.locar-l'ho en aquests espais i intentant que les peces tinguin també la mida justa ja que amb un espai tan reduït si els nens opten per posar peces grosses no s'entén res! i el resultat és que el què a priori els semblava una activitat avorrida els ha resultat d'allò més engrescadora, ja que veien que conforme l'anaven acabant cada vegada quedava millor, estaven doncs, motivats!


I bé, de moment això es tot! que ens ho hem passat molt bé i que cal esperonar a les escoles a fer més activitats fora de les aules ja que en aquestes activitats s'estableixen nous vincles entre els mateixos nens així com també amb el mestre i per suposat per les protagonistes d'aquest blog és una manera divertida i natural d'aprendre i on han après molt!









Àpali,  à tout a l'heure!